Trikset markedsførere og kommunikasjonsfolk glemmer å bruke når de søker jobb

I Mediekollega er vi eksperter på rekruttering og bemanning til stillinger innen markedsføring og kommunikasjon. Vi leser med andre ord en stor mengde søknader fra kandidater innen disse områdene hver uke. Vi ser mange gode søknader og CV-er, men allikevel er det ett enkelt triks som de fleste markedsførere ikke benytter seg av når de søker jobb – og det er kanskje det beste trikset av dem alle.

Les videre for å se hvordan dette trikset kan gjøre at nettopp din søknad er den som skiller seg ut i søknadsbunken neste gang du søker en stilling innen markedsføring eller kommunikasjon.

Les også: Slik blir du headhuntet i kommunikasjonsbransjen

I våre stillingsannonser ser du som regel stillingstitler som markedskoordinator, markedsansvarlig, marketing specialist, digital markedsfører, innholdsmarkedsfører, kommunikasjonsrådgiver og lignende. Men vi jobber også med de som står for den visuelle delen av dette, nemlig designerne. Derfor har vi også lang erfaring med å lese jobbsøknader fra grafiske designere, digitale designere og interaksjonsdesignere. Er det noe disse kandidatene nesten alltid legger ved til sin søknad, så er det en portfolio eller henvisning til eksempler på tidligere arbeid. På denne måten kan rekruttereren enkelt få et lite innblikk i konkret arbeid kandidaten tidligere har jobbet med, og ikke bare lese om dette i søknaden.

Og her kommer poenget med denne artikkelen: Du som markedsfører bør hente inspirasjon fra designernes bruk av portfolio i din jobbsøkerprosess.

Vi vet nemlig at du lager mange bra greier i jobben din som markedsfører eller kommunikatør omtrent hver eneste dag. Du lager annonser og kampanjer, skriver tekster, utformer nyhetsbrev, lager innhold til sosiale medier og skiver pressemeldinger. For å nevne noen eksempler. Det vet vi i Medievikar, fordi søkerne våre forteller oss om dette i sine søknadstekster hele tiden. Men vi får sjelden se eksempler! Derfor skal jeg love deg at når vi kommer over en kandidat som legger ved og viser frem noe av sitt tidligere arbeid, så rykker vedkommende raskt frem i køen. Det er dessuten slik at i prosessene vi har med våre kunder, så er det vanlig at vi sender en presentasjon med de beste kandidatene til kunden (etter at vi har screenet kandidater og gjennomført de innledende intervjuene). Ganske ofte ser vi at det er kandidaten som kan vise frem det beste utvalget av relevante arbeidsprøver som stikker av med jobben!

Om du vil at dette skal være deg neste gang, kan du lese videre for våre beste tips til hvordan du kan begynne å samle opp og presentere eksempler på ditt beste arbeid. 

Ta vare på gullet ditt

Ja, for første bud til markedsførere og kommunikasjonsfolk som vil ha en fin samling arbeider å vise til i neste jobbsøkerprosess er nettopp dette: Begynn å ta vare på gullet ditt! Og gjør det nå. Innholdet du skaper er gjerne av den flyktige typen, som det kan være vanskelig å finne tilbake til senere. Derfor vil vi råde deg til å samle opp eksempler på arbeid jevnlig. Det fine nyhetsbrevet du jobbet så hardt med? Ta vare på det. Den omfattende annonsekampanjen du satt opp i Facebook? Ta vare på den. De innleggene du legger ut som stories på Instagram? Ta vare på disse også.

Vi kan ikke få understreket nok hvor lurt det er å gjøre dette. For hvem vet? Kanskje er det bare noen gode arbeidsprøver som står mellom deg og den jobben du har ønsket deg så lenge? Det kan faktisk hende. For, som nevnt tidligere i teksten, det er så få som gjør dette, så mulighetene for å skille seg ut på dette punktet er stor.

Men hvordan kan man samle på disse tingene, sånn rent praktisk?

Dette er selvsagt noe du med et så kreativt hode kan finne veldig gode løsninger på. Allikevel vil vi gi deg 5 gode tips du kan ta med deg på veien, sett fra rekruttererens ståsted.

Tips 1: Lag deg en mappe med arbeidsprøver og del linken som en del av søknaden

For det første; hold det enkelt. Å samle opp arbeidsprøver og finne en måte å presentere de på, behøver ikke kreve timevis med finpuss og perfeksjonering av en presentasjon eller personlig nettside du kanskje aldri klarer å bli ferdig med. Lag deg en mappe i Dropbox, Google Drive eller lignende, og sett i gang med å lagre skjermbilder og andre filer der. Du kan for eksempel kalle mappen «Arbeidsprøver» og gi skjermbildene/filene beskrivende navn.

Når du søker på en jobb, eller registrerer deg hos et rekrutteringsselskap, kan du lage en ny mappe som du for eksempel kaller «Arbeidsprøver – Google», om du søker en jobb i Google. Da kan du enkelt dra relevante filer over i denne mappen. Når du er fornøyd med mappen, kan du opprette en delbar link til mappen, som du legger ved din søknad eller oppgir på profilen din hos rekrutteringsselskapet. På den måten kan du også enkelt legge til nye arbeidsprøver om det trengs, eller ta noe ut av mappen. Du må selvsagt gjerne lage en knallfin presentasjon eller personlig nettside om du heller ønsker det, men det er altså ikke nødvendig for at du skal kunne vise frem arbeidet ditt. Det er noe som heter at man ikke skal la det beste bli det godes fiende, og det gjelder i aller høyeste grad også her.

Tips 2: Ikke belag deg på en URL

Sørg for at du faktisk har mulighet til å vise frem innholdet og ikke bare har lagret en link/URL til det. Ting som ligger på en nettside i dag, kan være borte i morgen. Ta skjermbilder, kopier tekst over i et dokument eller behold originalfilene dine.

Tips 3: Vis frem tekster og innhold du har laget i riktig kontekst

For å ta proffe skjermbilder, som inkluderer hele siden, kan du sjekke ut et verktøy som for eksempel Go Full Page. Det er en utvidelse du kan legge inn i Chrome, som tar bilde av hele siden fra topp til bunn. Dette er lurt om du for eksempel har skrevet en lang artikkel til et nettsted som du ønsker å kunne vise frem i riktig kontekst.

Tips 4: Slik kan du vise frem nyhetsbrev

For å ta vare på et nyhetsbrev du har sendt, kan du enten ta skjermbilde av det, eller du kan lagre selve nyhetsbrevet som en pdf eller epostfil. Om du nå tenker at du gjerne skulle tatt vare på nyhetsbrevene du lagde i den gamle jobben, så kan det hende du kan finne noen igjen om du søker i innboksen din, alle som sender nyhetsbrev sender vel alltid et par (eller tyve) tester til seg selv før utsending? Om du har laget mer avanserte automatiske, kanskje triggerbaserte e-postløp, kan det hende det er best å lage et dokument der du forteller litt om et slikt løp du har laget med skjermbilder av noen eksempler, og lagre dette til en PDF som du legger inn i mappen.

Tips 5: Slik kan du vise til annonser

For å ta vare på annonser du har satt opp, kan du gå inn i annonsestyringsverktøyet, for eksempel Facebook ads manager, og velge «preview» av annonsen for å ta et skjermbilde av den. Om du har satt opp flere versjoner av samme annonse, enten som A/B-test eller tilpassede formater for ulike plattformer (for eksempel et eget stories-format), er det fint å få med dette. Du bør selvsagt ikke gjøre dette med alle annonser du jobber med, men om det er noen du er spesielt fornøyd med, kan det være lurt å ta vare på disse. Selve resultatene av annonser skal du være litt forsiktig med å dele ukritisk videre, men ta gjerne vare på det for din egen del, slik at du kan referere til det i jobbintervjuet for eksempel.

Hva med arbeid som det er vanskelig å vise til?

Det er ikke alt arbeid du som markedsfører eller kommunikatør kan vise til like enkelt som et blogginnlegg eller et nyhetsbrev. Det kan være et prosjekt, en SEO-analyse, restrukturering av oppsettet på en nettside, eller kanskje er det noe innhold du har bidratt til å lage, men ikke føler at du «eier» selv. I disse tilfellene kan det være lurt å legge ved en liten beskrivende tekst hvor du forteller litt om prosjektet/oppgaven og forklare hva din rolle og ditt bidrag var. Det behøver ikke være langt, men tenk på det som små, korte «case» som du kan vinne mye på å fortelle din (potensielle) nye arbeidsgiver om.

Husk hvem som eier innholdet

Du må selvfølgelig ta hensyn til at arbeidsgiver har rettighetene til det du har produsert på jobben, og du kan ikke vise til sensitivt innhold eller ting som viser frem noe som er taushetsbelagt (feks bør du være varsom med å vise frem konkrete tall og resultater), så ha dette i bakhodet når du skal vise eksempler på tidligere arbeid.

Helt til slutt; husk at litt er bedre enn ingenting

Enten du har mye eller lite arbeid å vise til, sørg for at du får det med. Om du er fersk i gamet og kanskje ikke har rukket å opparbeide deg den største bredden i arbeidene dine, så er ingenting bedre enn om du starter allerede nå med den gode rutinen det er å ta vare på arbeid. Husk også at det er veldig fint å ta med arbeid du har gjort under studiene, i praksis eller i fritiden. Om du har en blogg, ta det med. Er du en dyktig fotograf som tar fine bilder av venner og familie? Ta det gjerne med. Om du begynner tidlig med dette, kommer du til å bli uimotståelig for drømmearbeidsgiveren før du aner det.

Vil du også ha nye jobbmuligheter innen markedsføring, kommunikasjon eller design? Registrer din CV hos Mediekollega i dag!