Østfold Internasjonale Teater AS (ØIT) er ett av tre institusjonsteatre i Viken. ØIT er lokalisert i Fredrikstad og eid av Viken fylkeskommune, Fredrikstad kommune og Sarpsborg kommune. ØIT er et ungt og ambisiøst teater, som startet nåværende drift i januar 2020.
ØIT har som oppdrag å initiere, skape og formidle scenekunst av høy kunstnerisk kvalitet. ØIT har en kunstnerisk profil som vektlegger stedspesifikk scenekunst og det offentlige rom som spillested, men forestillingene spiller også på etablerte scener og i kulturhus. Som de eneste i Norge er ØIT medlem i det internasjonale nettverket IN SITU European Platform for Artistic Creation in Public Space.
Markedsansvarlig for teater med internasjonalt nettverk
Østfold Internasjonale Teater er på jakt etter vår nye markedsansvarlig. ØIT er et nyetablert teater med et innovativt og ungt miljø som er en del av et internasjonalt nettverk, hvor vi initierer, skaper og formidler scenekunst av høy kunstnerisk kvalitet som ofte finner sted utenfor den tradisjonelle teatersalen. Den rette får kort fortalt muligheten til å hjelpe oss med å øke synligheten og etablere vår tone of voice, som igjen vil sørge for at mål om publikumsvekst blir nådd. Dette er rett og slett en sjelden mulighet for den rette! Se eksempler på ØIT sine imponerende produksjoner her.
Dette er en fast stilling hvor intervjues holdes fortløpende. Østfold Internasjonale Teater har bedt Medievikar om å bistå i rekrutteringen av deres nye markedsansvarlig, og vi ber derfor om at du sender din søknad til Medievikar. Eventuelle spørsmål knyttet til stillingen og rekrutteringsprosessen rettes direkte til Marianne i Medievikar, telefonnummer: 952 59 377.
Hvem du kommer til og hvem vi ser etter:
Du kommer inn i et nyetablert teater som skal engasjere en bredt sammensatt befolkning på stadig nye spillesteder. Regionen strekker seg fra Hemsedal til Halden og har 1,2 mill innbyggere. Teatrets produksjoner er svært forskjellige i form og innhold, men skal markedsføres på en måte som gjør at ØIT befester seg som en toneangivende og gjenkjennelig stemme, samtidig som vi når mål om publikumsvekst og synlighet.
Vi søker en initiativrik og strategisk person med gode samarbeidsevner og høy faglig kompetanse. Du vil få både operativt og strategisk ansvar for teatrets markedsførings- og salgsarbeid i en travel og definerende periode, og vil være sentral i arbeidet med å utarbeide og implementere strategier og rutiner innen ditt ansvarsområde. Du vil både markedsføre enkeltstående produksjoner, og teateret som helhet. Du vil samarbeide med kunstnere og produsenter, og videreutvikle avdelingen og den faglige ansvarsfordelingen sammen med kommunikasjonsansvarlig og teatersjef. I tillegg vil du ha kommunikasjon med eksterne leverandører som eksempelvis reklamebyrå. Sponsorarbeid og bedriftssamarbeid vil også være en del av stillingen.
Arbeidsoppgaver:
- Strategisk og operativt arbeid for å nå mål om publikumsvekst, billettsalg og synlighet.
- Strategisk og operativt arbeid for å bygge ØIT som merkevare og aktør, i tråd med kunstnerisk visjon og øvrig kommunikasjonsstrategi.
- Delta i produksjon av markedsmateriell av (tekst/video/bilder) til ulike flater.
- Utarbeide og implementere markedsføringsstrategi basert på kunstnerisk visjon.
- Gjennomføre markedsanalyser
- Annonsering i digitale og analoge flater
- Sponsorarbeid og direktesalg mot bedrifter og andre grupper
- Budsjettansvar for markedsbudsjettet
- Delta i innholdsutvikling for nettsider
- Være en kreativ ressurs som hjelper til med å se nye muligheter og etablerer nye samarbeid.
- Være en del av teatrets vertskap i fbm. forestillinger, seminarer og andre aktiviteter
Kvalifikasjonskrav:
Høyere utdanning, fortrinnsvis mastergrad eller tilsvarende innen salg eller markedsføring. Relevant arbeidserfaring kan kompensere for utdanningskravet. Erfaring fra strategisk og operativt arbeid innen markedsføring og salg.
Ønskede kvalifikasjoner:
- Erfaring med merkevarebygging.
- Erfaring med markedsanalyse, salg, annonse- og kampanjearbeid.
- God forståelse for nettkommunikasjon og SoMe, kunnskap om betalt og organisk spredning av innhold.
- Analytisk innsikt og forståelse, erfaring med Google Analytics.
- Erfaring med Facebook Suite og Adobe Creative Suite.
- God skriftlig og muntlig formuleringsevne på norsk og engelsk.
- Kjennskap til kulturfeltet og interesse for kunst og kultur.
- Førerkort klasse B er en fordel.
Det er ønskelig at du kjenner deg igjen i de fleste av punktene ovenfor.
Personlige egenskaper:
- Initiativrik og leken
- Analytisk og strategisk
- Lyttende og nysgjerrig
- Strukturert med gode samarbeidsevner
- En positiv bidragsyter i arbeidsmiljøet og felleskapet
- God relasjonsbygger med sterkt selger-gen
Personlig egnethet vil bli vektlagt. Søkeren bør regne med en arbeidshverdag med høy intensitet, noe reisevirksomhet og noe arbeid på ettermiddag, kveld og helg.
Slik søker du:
Aktuelle kandidater blir kalt inn til intervju fortløpende, du oppfordres derfor til å søke snarest! Send oss din CV, og svar kort på følgende spørsmål:
- Hvordan kan din erfaring og kompetanse løse oppgaver knyttet til stillingen?
- Hva er din motivasjon for å jobbe som markedsansvarlig hos Østfold Internasjonale Teater?
Alle henvendelser og spørsmål vedrørende stillingen eller rekrutteringsprosessen rettes til Marianne i Medievikar, mail: Marianne@medievikar.no