Her får du våre rekruttereres 5 beste tips før jobbintervjuet.
- Forberedelse til intervjuet
Gjør undersøkelser om arbeidsgiver og sett deg godt inn i stillingen du søker på. Ta utgangspunkt i kompetansekravene i stillingsannonsen, og forbered en begrunnelse for hvorfor du er egnet til stillingen med eksempler som illustrerer dine kvaliteter. Ha orden i papirene dine. Lag en fin mappe med alle papirer som du vil ta med. Det kan også være positivt å ha forberedt noen spørsmål enten om stillingen eller firmaet der man skal jobbe, da virker du interessert. Gå gjerne inn på nettsiden til firmaet for å få et godt innblikk om firmaets historie, deres ansatte og informasjon om aktuelle saker eller prosjekter. Orienter deg og følg med på hva som skjer i bransjen som du skal jobbe i. Er du engasjert og interessert vil du fremstå som interessant og kunnskapsrik.
- Hvordan skape et godt førsteinntrykk
Er du innkalt til intervju må du stille godt forberedt. Hvordan du oppfører deg og måten du svarer på vil bli vurdert av intervjuerne, og kan være avgjørende for om du går videre i prosessen og til slutt blir tilbudt jobben. Basert på førsteinntrykket vil en person gjøre seg opp en mening om deg, din personlighet, profesjonalitet og kompetanse, enten bevisst eller ubevisst. Det er stor konkurranse på arbeidsmarkedet, og du må finne en måte å fremheve dine styrker og skille deg positivt ut fra mengden.
- Møt presis, men ikke i altfor god tid
Møt i tide, og gjerne noen minutter for tidlig. Pass bare på at du ikke møter opp altfor tidlig, da den du skal møte med stor sannsynlighet er opptatt frem til avtalen deres begynner. Når du er presis sender du ut signaler om at du tar ansvar og respekterer andres tid. Planlegg reiseruten i forkant slik at du beregner god tid og tar høyde for eventuelle forsinkelser i trafikken. Er du uheldig og vil komme for sent er det viktig å gi beskjed om dette så raskt du kan. Dersom du skal kjøre bil er det lurt å sjekke ut parkeringsmulighetene i forkant. Husk at kroppsspråket ditt forteller mer enn du tror. Det er viktig å gi et profesjonelt inntrykk. Helt enkle høflighetsgester som et fast håndtrykk, øyekontakt og et smil kan gjøre en stor forskjell.
- Klare svar – aktiv lytting
Svar så presist og klart på spørsmålene som mulig. Meningen med intervjuet er jo at arbeidsgiveren skal få et innsyn i hvem du er, hva du har å tilby dem og kunne vurdere om du er den rette for stillingen. Svar utfyllende og beskrivende slik at du også selv føler at du gir et riktig inntrykk av deg selv. Unngå tåkeprat. Svarer du ufullstendig eller svevende kan intervjuerne legge egne tolkninger i svarene dine. Du kan gå glipp av mye viktig informasjon om stillingen dersom du ikke lytter til det intervjueren har å si. Du virker engasjert og viser respekt for intervjueren når du lytter aktivt. Aktiv lytting gjør det også enklere for deg å stille relevante spørsmål. Ikke avbryt når intervjuer snakker.
- Kle deg for suksess
Det er også viktig å tenke på hvordan du kler deg. Hva du bør ha på deg varierer fra arbeidsplass til arbeidsplass, og det er lurt å sette seg inn i kleskode hos arbeidsgiver i forkant. Du trenger ikke å kjøpe inn den dyreste designerdressen, men det kan være en god investering å kjøpe inn noen klassiske basisplagg som du kan bruke i intervjusammenheng. Kle deg etter firmaets komfort, og ikke din egen. Det viktigste er å gi et velstelt og profesjonelt inntrykk. Det er forskjell på om arbeidsgiver er en bank eller et kreativt miljø, men en hovedregel er at det er bedre å kle seg litt mer formelt enn til vanlig. Unngå at klær er flekkete og krøllete.
Et siste tips er å aldri røyke rett før et intervju og ikke møt opp med snus eller tyggegummi i munnen.