Første arbeidsdag og den første tiden i ny jobb er både utfordrende og spennende. Et godt førsteinntrykk kan legge grunnlaget for fremtidig suksess på arbeidsplassen.
Husk at arbeidsgiver har valgt ut deg fordi du har gitt dem et godt inntrykk og de har tro på deg og din kompetanse. Ta også med deg at arbeidsgiver har forståelse for at det er krevende å være ny i jobben, og at du trenger tid til å bli kjent med både arbeidskultur og arbeidsoppgaver. Under finner du noen tips og råd som kan gjøre oppstarten i ny jobb litt enklere.
Møt opp i tide på første arbeidsdag
Husk å vær ute i god tid. Møt gjerne opp noen minutter for tidlig. Det er viktig å planlegge reiserute første gang til arbeidsplassen. Det kan være vanskelig å finne parkeringsplass eller det kan oppstå problemer med trafikk eller andre uforutsette hendelser som gjør at du kan bli forsinket.
Vær positiv og imøtekommende
Det er viktig å være positiv og imøtekommende overfor dine nye kolleger. Vis interesse for menneskene du møter og hils med et smil. Dette er dine nye arbeidskolleger og de vil være en viktig del av din hverdag fremover. Forsøk å lære deg navnene på personene rundt deg. Vis entusiasme og uttrykk at du er glad for å være en del av laget. Vær oppmerksom på stemningen på arbeidsplassen og sjargongen mellom dine arbeidskolleger. Er det rom for spøk og humor? Det kan være lurt å være forsiktig med ironiske kommentarer i starten.
Spør om hjelp
Ingen forventer at du skal være i stand til løse alle dine oppgaver selvstendig den første dagen. Om du er usikker på hvordan en oppgave skal løses er det bedre at du spør om hjelp slik at du kommer inn i en god rutine fra start. Still spørsmål, lytt til informasjonen du får og kommuniser åpent med kollegene dine. Ta notater og vær nøye med å sette deg inn i og følge arbeidsplassens systemer og regler.
Vis initiativ
Ikke sitt stille og vent på at du skal få oppgaver. Det er naturlig at arbeidsgiver gir deg bedre tid og enklere oppgaver i starten slik at du kan sette deg inn i alt det nye. Når du er ferdig med oppgavene og er klar for større utfordringer er det viktig at du er proaktiv, og viser initiativ ovenfor din arbeidsgiver.
Kleskode på jobb
Kleskode kan variere fra arbeidsted til arbeidsted – kanskje la du merke til kleskoden på arbeidsplassen da du var der til intervju? Om du er usikker, er det helt greit om du kler deg litt stivere og nøytralt den første dagen, før du finner ut av hva som gjelder blant dine kollegaer.
Informer familie og venner
Det er krevende å starte i ny jobb. Involver familie og venner, og be om støtte og forståelse for at jobben i en periode vil ta en større del av fokuset ditt. Du gjør en bedre jobb hvis du også har det bra på hjemmebane.
Når du går for dagen
Husk å si farvel til sjefen før du går for hjem fra første dag på ny jobb. Om du sitter inne med noen spørsmål du ønsker å avklare, kan du spørre om sjefen har tid til en kort prat om dette før du går.
Skikk og bruk på arbeidsplassen
- Vær bevisst når det gjelder private telefonsamtaler i arbeidstiden.
- Når det gjelder privat bruk av datautstyr, som pc, telefon, servere, med mer – bruk sunn fornuft og god dømmekraft.
- Ikke ta med deg arbeider du har gjort hos oppdragsgiver, feks til bruk i din portfolio, uten et samtykke fra oppdragsgiver. Dette er oppdragsgivers eiendom.
- Ikke installer uautorisert programvare på oppdragsgivers utstyr.
- Ikke bruk firmaepost i privat sammenheng.
- Ikke lagre private dokumenter i firmaets database.
Er du usikker, spør. Vi håper denne oversikten kan være nyttig og til hjelp for deg i forbindelse med oppstart i ny jobb og ønsker deg lykke til med oppgavene som venter.