Allerede første uke inn i det nye året var Thea Norstrøm i gang med å finne seg til rette på kontoret i Møllergata. Med seg på flyttelasset har hun over 15 års erfaring fra pr-, retail- og reklamebransjen. Den brede bransjekunnskapen hennes vil komme både kandidater og arbeidsgivere til gode.
– Jeg gleder meg til å jobbe med flinke folk i Mediekollega. Her får jeg jobbe nært med fagområder jeg elsker og har lang erfaring med, samtidig som jeg brenner veldig for mennesker. For meg handler en jobb om så mye mer enn å ha noe og gå til hver dag. Det handler om å få bruke erfaringen og kompetansen min, bli utfordret, utvikle meg, og mest av alt – føle at det jeg gjør vil utgjøre en forskjell, sier Norstrøm.
– Jeg brenner for media, kommunikasjon og ikke minst mennesker, og er ikke i tvil om at Mediekollega er rett sted for meg. Her er det fart, nytenkning og høy aktivitet. Jeg gleder meg til å jobbe med mange interessante kunder og sammen mine nye kolleger, sier Norstrøm.
Bransjekunnskap og erfaring – en suksessfaktor
– Mediekollega sin suksessfaktor er bransjekunnskap. Vi er veldig opptatt av at våre rekrutterere har nødvendig bransjekunnskap innen våre spesialområder som markedsføring, kommunikasjon og design som vi til daglig rekrutterer stillinger til hos Mediekollega. Det er viktig innsikt og erfaring å ha når vi skal jakte de beste kandidatene som skal fylle ulike spesialistroller, sier daglig leder i Mediekollega, Marianne Thorvik.
– Det har i aller høyeste grad Thea. Jeg kjenner jo Thea fra før fordi hun ble rekruttert av meg som grafisk designer til Foll Reklamebyrå for noen år siden. Thea er en kreativ og kunnskapsrik person som drar med seg masse innsikt, kunnskap og erfaring fra mediebransjen. I tillegg er hun god i møte med mennesker. Da hun søkte på jobben som rekrutteringsrådgiver hos Mediekollega var det derfor mange brikker som falt på plass hos meg. At vi har fått med Thea på laget er vi kjempeglade for!
Thea vil være en kjemperessurs for våre kunder som trenger kompetanse på design, prosjektledelse, sosiale medier, kommunikasjon og lignende.
Bransjen 2023
Hvordan tror vi 2023 vil påvirke vår bransje?
Med dagens energipriser og inflasjon kan det bli utfordrende å skape økonomisk vekst. Ikke overraskende står derfor smart kostnadsstyring høyt på agendaen for 2023. Mange må nå revurdere de investeringene de gjorde under pandemien. Måten merkevarer blir utviklet vil bli påvirket av endringer i investeringsvilje.
Vi ser at etterspørselen etter kompetanse av høy kvalitet er større enn noen gang. For både kandidater og arbeidsgivere kan en nedkjøling i markedet bidra til lavere turnover. Selskaper tenker seg om før de setter i gang med en ansettelse, og kandidater vurderer nøye om de ønsker å engasjere seg i en ansettelsesprosess. Større treffsikkerhet for både de som ansetter, og de som ansettes er viktig, sier daglig leder i Mediekollega, Marianne Thorvik.
Sikkerhet og langsiktige forventninger Med større usikkerhet i markedet følger også behovet for større trygghet. Det betyr at de som ser etter folk må være flinkere til å tiltrekke seg kandidater som i stadig større grad har langsiktige og verdibaserte forventninger til sin arbeidsgiver. Spesielt om man vil tiltrekke kandidater som ikke er «aktive».
Mangelen på arbeidskraft vil fortsette i 2023, så bedrifter må posisjonere seg som attraktive arbeidsgivere mer enn noen gang. Samtidig blir det mulig for kandidater å ta mer bevisste valg. De siste årene har ansatte blitt stadig mer opptatt av hva som virkelig betyr noe for dem, både når det gjelder mening på jobben, men også i sine personlige liv. De forventer å bli hørt, og å ha utviklingsmuligheter og fleksible løsninger. Det kan være beskrivelse av stillingsinnhold, arbeidskontrakter, arbeidstid, arbeidsplass og heltids- eller deltidsarbeid.
Det legges mer vekt på ansatte som hele personer. Ansatte er ikke bare tannhjul i selskapets maskineri – vi kommer alle fra ulike bakgrunner og trenger plass til å være den vi er. Et brennaktuelt spørsmål på arbeidsmarkedet 2023 er derfor hvordan selskapene kan integrere flere menneskegrupper og gjøre yrkeslivet mer inkluderende for alle. Employer branding vil utvides til diversity branding, der selskapene synliggjør sitt mangfold og lar flere målgrupper kjenne seg igjen i virksomheten.
Vi tror at de som har et tydelig medarbeiderløfte og et godt og solid employer brand lykkes best med å tiltrekke seg den kompetansen de ønsker seg. De som klarer å tilby kandidater en sikkerhet og fin balanse i goder vil kunne tiltrekke seg de beste kandidatene på markedet og styrke laget i 2023!
Mange selskaper kommer i en situasjon der de trenger nytt personale på plass raskt, noe som gjør at de må ansette under tidspress og tvinges til å rekruttere den personen som er tilgjengelig der og da, uten at det nødvendigvis er den beste personen for stillingen, sier daglig leder i Mediekollega, Marianne Thorvik. Mediekollega har et stort nettverk i bransjen og vi har kontinuerlig påfyll av gode kandidater med spisskompetanse som raskt kan være operativ i en ny stilling.
Etter mange år i bransjen vet vi at det er bedre å rekruttere kontinuerlig i stedet for å begynne når behovet oppstår. Vi i Mediekollega tar fortløpende kontakt med de best egnede kandidatene for nettopp din arbeidsplass, holder kontakten og har stålkontroll på når de mest interessante kandidatene er åpne for å bytte jobb. På den måten bygger vi en kandidatpipeline med kvalifiserte, interesserte og tilgjengelige personer.