Fremtidens rolle som markedssjef!

Som rekrutteringsrådgiver i Mediekollega er vi alltid på jakt etter det siste innen markedsføring, kommunikasjon og design. Tradisjonelt har rollen som markedssjef og CMO vært knyttet til markedsføring og kommunikasjon, men nå omfavner en slik rolle mye mer enn dette.
markedssjef

Arrangementet med temaet “Kjære CMO, hva må du kunne i 2023”, ga oss faglig påfyll og inspirasjon! 11. mai deltok vi på arrangementet “Årets markedssjef”, som ble organisert av Kampanje, Synlighet og Penetrace på Hotel Continental i Oslo.

Futurist og teknologientusiast Eirk Hansen snakket om kunstig intelligens, mens Behnam Farazollahi fra EY Doberman gikk inn på hvordan man kan få mer gehør som CMO. “En god CMO må gjøre det komplekse mer håndterbart og det usynlige synlig. Dette kan så gi kraft til både strategi, prosess og implementering i hverdagen, og dermed få folk med seg på reisen” var hans fokus. Vi ble også presentert for bakgrunnen og resultatene fra den nordiske CMO-undersøkelsen, Nordic CMO Survey.

Hvordan er fremtidens rolle som markedssjef?

En av de største endringene vi ser for rollen som markedssjef i fremtiden, vil være økt fokus på teknologi og data. Det er viktig å forstå teknologien som driver kundenes opplevelse, inkludert digitale plattformer, kunstig intelligens og maskinlæring. En person som fyller denne rollen må også være i stand til å samle og analysere store mengder data for å utvikle mer effektive markedsføringsstrategier og for å bedre forstå kundenes behov. En markedssjef vil fremover ha enda mer fokus på innovasjon og forretningsutvikling.

Viktigste suksessfaktorer? Flere deltakere uttrykte betydningen av å være åpen for å utforske og eksperimentere med nye tilnærminger for problemløsning. En viktig nøkkel for gode resultater er å tørre å satse og prøve ut nye ting! Men selv om vi inkorporerer omfattende teknologi og kunstig intelligens i våre arbeidsprosesser, er menneskelig involvering avgjørende for å lede og opprettholde teamets enhetlighet og måloppnåelse. Bruk av ny teknologi vil tillate oss å arbeide på en mer intelligent og effektiv måte, hvor vi samtidig må opprettholde et sunt kritisk perspektiv på vår endrede virkelighet.

Årets markedssjef

Det ble også mange gode diskusjoner og relasjonsbygging med personer fra ulike markedsførings-byråer og in-house avdelinger. På kvelden var det en flott feiring av Mari Husby og McDonalds, som vant kveldens pris som “Årets markedsjef”. Juryen uttalte at “hun har imøtegått fordommer og endret folks oppfatning av merkevaren til noe positivt”. Hun roses for imponerende innsats innen faget markedsføring, employer branding og samfunnsansvar. Før prisutdelingen fikk vi også høre gode intervjuer med finalistene, og innlegg fra jurymedlemmene om hvorfor akkurat disse ble valgt ut i henhold til kriteriene som var satt. Blant de nominerte var markedssjefer fra blant annet Kiwi, Cutters, Vipps og Oda.

Vi er takknemlige for en fantastisk kveld, og er nå fylt med ny kunnskap som vi hjelpe oss med å utføre flere spennende oppdrag for å finne den perfekte match mellom kandidat og oppdragsgiver innenfor vår bransje!

Ta gjerne kontakt med en av våre rådgivere, om du er på utkikk etter ny jobb eller om du leter etter en ny kollega!

mediekollega