Tikket ikke av på alle boksene – Mediekollega så talentet

Espen Hoem studerte musikk og jobbet som digital designer på fritiden. En annonse på mediekollega.no endret hverdagen fra frilanser til fast ansatt med nye, spennende muligheter.
Stortrives i ny jobb

Det er ni uker siden Espen hadde sin første arbeidsdag som digital designer i reklame- og mediebyrået The&Partnership. Han har invitert oss på en kaffekopp i Kongens gate for å gi oss en omvisning på den nye arbeidsplassen sin, og snakke om jobben. Som medansvarlige i ansettelsen, er vi alltid spent på om vi har truffet blink. Så; hvordan har de første ukene vært?

– Jeg gleder meg til å komme på jobb, sier Espen –Arbeidsdagene er veldig varierte, og jeg får være med på det meste av det som skjer, fra planleggingsmøter til strategiutvikling, idé- og konseptjobbing – det tar jeg som en stor tillitserklæring, særlig med tanke på at bakgrunnen og erfaringen min ikke er byrårelatert. Jeg føler at jeg får brukt hele meg og lærer mye nytt, både faglig, men også teknisk på helt nye områder som programmering og animasjon. Jeg er glad at byrået og Mediekollega var mer opptatt av potensialet mitt enn den formelle erfaringen. 

‘’Jeg føler at jeg får brukt hele meg og lærer mye nytt.

Vinn-vinn-kultur

Med kun åtte personer på kontoret, var det vel så viktig for The&Partnership å finne en person som ville passe inn i miljøet og bidra positivt som ferdigheter. Men også en person med stor nok nysgjerrighet og evne til å utvikle seg i takt med dagens raske endringer. Dette henger gjerne tett sammen, mener Geir Florhaug, kreativ leder i The&Partnership:

– I et lite miljø som vårt, er det ekstra viktig å finne rett kandidat. Å føle seg som en del av «familien» har en selvforsterkende effekt som gir positivt utfall for alle. Allerede under intervjuet opplevde vi Espen som en oppegående og nysgjerrig type, og det har vi fått bekreftet i ettertid. Han er en god lagspiller både sosialt og faglig, så vi er veldig fornøyde.

Kandidaten er like viktig som CV-en

Espen trekker frem stillingsannonsen og rekrutteringsprosessen som en positiv opplevelse.

– I tidligere søkeprosesser har jeg kjent veldig på at CV-en kommer før meg. Fokus har vært på hva som står på papiret – rett utdanning, erfaring og bakgrunn. Slik var det ikke nå. Det var veldig motiverende å oppleve at både Mediekollega og The&Partnership hadde større fokus på meg som person enn på CV-en.

Det kan være en fordel å ta seg tid til å skrive gode og presise stillingsannonser. Blir man for generell, kan kravlisten føles uoverkommelig for en arbeidssøker som fort kan ende opp med selvsensur. Tenker man at kravlisten skal motivere og ikke diskvalifisere, er man på god vei. Geir Florhaug er enig:

– Byråets DNA er nettopp ønsket om at de ansatte skal utvikle seg i jobben. Vi er minst like opptatt av hva kandidatene kan gjøre for oss og utvikle seg til, som hva de har gjort før. Sammen med Mediekollega utarbeidet vi en stillingsannonse som skulle friste de rette kandidatene, men uten å skremme vekk noen. Det er lett å gå glipp av talenter når kravlisten blir for tung.

‘’Vi er minst like opptatt av hva kandidatene kan gjøre for oss og utvikle seg til, som hva de har gjort før.

The&Partnership er et internasjonalt reklame- og mediebyrå. Sammen med Stockholm, København og Helsinki utgjør Oslo-kontoret den nordiske delen. I tillegg til å jobbe med lokale kunder, hjelper ofte kreatørene hverandre på tvers av grenser. Utveksling av kreatører mellom landene er også en praksis som ikke bare er spennende, men veldig inspirerende og lærerik.