Sendte åpen søknad – fikk drømmejobben

Marianne Emilsen hadde jobbet med CRM i mange år, da hun kjente at det hun egentlig hadde lyst til, var å jobbe mindre med systemer og data, og mer med kommunikasjon og innholdsproduksjon. Hun kaller det et «mini-karriereskifte».

(Medievikar har siden artikkelen ble publisert endret navn til Mediekollega)

Drømmen var å finne en jobb der hun kunne få jobbe kreativt med tekst, kombinert med visuelle virkemidler for å skape godt innhold i markedsføringssammenheng.

– Jeg hadde jobbet flere år i spennende roller innenfor CRM, men etter hvert så merket jeg at det ble litt mye fokus på plattform og systemer, og mindre tid til å faktisk jobbe med strategi, budskap og kommunikasjon. Jeg savnet å få være kreativ på jobb.

Hun sluttet derfor i jobben som CRM Manager, meldte seg på et deltidsstudium innen grafisk design – og begynte å søke jobber.

Registrerte seg hos Medievikar

Marianne kom over en stillingsannonse fra Medievikar, som etterlyste åpne søknader fra kandidater som ønsket å jobbe med innholdsmarkedsføring. Etter å ha registrert seg som kandidat hos Medievikar og sendt inn en søknad, tok det ikke lang tid før Medievikar tok kontakt.

– Det hele var veldig enkelt og greit. Jeg dro på et generelt intervju og ble positivt overrasket over hvordan jeg ble møtt av Medievikars rekruttereringsrådgiver, da jeg fortalte om mitt ønske om et «mini-karriereskifte». Jeg hadde kanskje forventet å bli møtt med litt skepsis, men så var hun ikke negativ i det hele tatt. Medievikar ville gjerne hjelpe meg med å finne min drømmejobb.

En måneds tid senere ble Marianne ringt opp av Renathe i Medievikar, som ønsket å diskutere en ny jobbmulighet, som Markedsansvarlig i Triple-S.

– Da jeg leste stillingsannonsen, må jeg innrømme at jeg var usikker på om jeg ville passe i rollen. Det var snakk om en markedsrolle med fokus på inbound marketing, som jeg aldri hadde jobbet med før. Da er jeg sikkert ikke aktuell, tenkte jeg. Samtidig så jeg at jeg hadde kompetanse på flere av de andre tingene som var etterspurt. I tillegg var det et ønske at personen kunne bidra med produksjon av innhold. Det gjorde at jeg ble interessert i å få høre mer om stillingen.

 

Ble raskt overbevist

Foto: Privat.

Kort tid senere satt hun i intervju hos Triple-S, som viste seg å være full klaff fra første møte.

– Jeg er veldig glad for at jeg takket ja til å gå på det intervjuet. Jeg hadde ikke hørt om Triple-S tidligere, men ble raskt overbevist om at dette var en spennende mulighet. Da Eiliv (daglig leder i Triple-S) fortalte meg om deres satsing på digital markedsføring, og da spesifikt inbound marketing, ble jeg utrolig imponert. De har virkelig gått all-in og det var tydelig for meg at de på relativt kort tid var kommet langt på dette området. Inbound baserer seg i stor grad på god innholdsproduksjon, derfor ble jeg trigget av denne muligheten. I tillegg hadde vi en god tone. Det var i det hele tatt et hyggelig møte.

Etter et annengangsintervju kunne Marianne juble over å motta et jobbtilbud.

– Det var over all forventning. Jeg var 100% forberedt på det kunne ta lang tid å finne en ny jobb. Jeg var også forberedt på at jeg kanskje måtte gå veien om et vikariat, men der stod jeg altså med et tilbud om en fast jobb som var akkurat slik jeg hadde ønsket meg.

Hun begynte i den nye stillingen i august 2019.

– Det har vært veldig fint å komme til Triple-S. Jeg ble tatt godt imot da jeg begynte her og ble gitt grundig opplæring, noe som gjorde at jeg kom raskt inn i ting og kunne begynne å produsere. Nå kjenner jeg at jeg virkelig gleder meg til å gå på jobben. Jeg har det kjempebra her!