CV-tips: Slik bygger du en god CV

Gi arbeidsgiver et godt førsteinntrykk av deg med en god CV! Her får du Mediekollegas beste tips til hvordan du kan bygge opp din CV.

En grunnleggende regel er at en CV skal være logisk oppbygd, oversiktlig og gi et raskt bilde av deg og din erfaring. CV-en er inngangsbilletten til et eventuelt intervju og det er derfor viktig at den er ryddig og strukturert slik at den blir lett lesbar. Med struktur og en klar oversikt blir du oppfattet som en ordentlig og profesjonell kandidat.

Slik kan en god og oversiktlig CV bygges opp

Rekkefølge i CV Del opp CV-en din slik at utdannelse og erfaring kommer i separate avsnitt. Erfaring teller som regel mest, og da kan det være naturlig å sette erfaring før avsnittet om utdanning. Noen ganger kan det være nødvendig å tilpasse CV-en din til stillingen som du søker på.

Person- og kontaktopplysninger Oppgi navn, bostedsadresse, fødselsdato. Husk å oppgi ditt telefonnummer som du kan nås på på dagtid og e-postadresse. Oppgi gjerne også sivilstatus og eventuelle barn. Ta gjerne med et bilde av deg.

Utdannelse og kurs Oppgi skolens navn og sted, og hva slags studie du har eller planlegger å ta. Under utdanning er det lurt å få tydelig frem hvilken grad du har tatt med eventuell spesialisering. Gi deretter en kort beskrivelse av studiet, og fremhev gjerne det som er relevant for den spesifikke stillingen som du søker på. Del opp slik at utdannelse og kurs kommer i separate avsnitt. Oppgi start- og sluttidspunkt for hvert utdanningsløp/kurs, måned og år, og om det var et heltids-eller deltidsstudie.

Arbeidserfaring Beskriv oversiktlig hvilke arbeidsoppgaver du har hatt, ansvarsområdene dine og resultatene som du har oppnådd. Oppgi start- og slutttidspunkt for hvert arbeidsforhold, måned og år, og om det var en heltids- eller deltidsstilling. Få frem de mest essensielle arbeidsoppgavene. Dersom du søker på en stilling som markedskoordinator og du tidligere har hatt en jobb som grafisk designer, er det bra om du har med et par punkter hvor du beskriver hvilken erfaring du fikk her, og fokuser på ansvarsområder innenfor kommunikasjons/-marked. Kanskje du var ansvarlig for å koordinere dine egne kreative prosjekter, innhente trykkpriser og publisere i ulike medier? Om du tidligere har hatt en del stillinger som ikke er relevante nå, kan du gjerne samle disse i et eget avsnitt som du for eksempel kaller «diverse deltidsstillinger innen cafe og butikk». All arbeidserfaring, også praksisarbeid, frivillig arbeid og ekstrajobber bør kortfattet nevnes. Vektlegg de jobbene som er relevant for den stillingen du søker. Prosjekter: Det kan være relevant å oppgi prosjekter som du har deltatt i eller ledet. Beskriv kort prosjektet og din rolle.

Språk Oppgi hvilke språk du behersker. Gradér gjerne skriftlig og muntlig kunnskap: for eksempel morsmål, flytende, basisnivå.

IT-kunnskaper og teknisk kompetanse Oppgi programvare som du har erfaring med og som du behersker, og på hvilket nivå: avansert, middels eller grunnleggende. Oppgi eventuelle sertifiseringer.

Ytterligere informasjon Oppgi dine fritidsinteresser og eventuelle verv i f.eks lag eller foreninger. Det viser at du er en engasjert person. Sett gjerne inn link til eventuell portfolio og CV på nett eller blogg.

Referanser Oppgi kun referanser hvis det spørres etter det i jobbannonsen, ellers bør du skrive «referanser oppgis på forespørsel”. 3 referanser er som regel tilstrekkelig.

Registrer CV-en din hos Mediekollega

Ser du etter nye karrieremuligheter innen reklame, kommunikasjon eller media? Da vil vi oppfordre deg til å registrere en profil med din CV hos oss. Vi får stadig inn nye og spennende stillinger innen disse bransjene og kontakter løpende kandidater med aktuell bakgrunn og kompetanse. Mange av stillingene vi jobber med blir ikke annonsert til andre enn våre registrerte kandidater. Din profil vil ikke være synlig for andre enn Mediekollega.