VG Lab er et lite team i VG som tester, bygger og skalerer helt nye tjenester. De har i utgangspunktet ingen begrensninger på hva slags tjenester de bygger – så lenge de har potensialet til å bli noe betydelig i nordmenns hverdag, og har livets rett kommersielt sett. Litt som en start-up – men med tryggheten og musklene til et konsern i ryggen!
Er du en person som elsker å se at tjeneste vokser i dine hender? At grep du gjør er det som gjør at brukertallene tidobles og at inntektene øker kraftig?
100% stilling, fast ansettelse. VGLab har bedt Medievikar om å bistå i denne rekrutteringen , og vi ber derfor om at du sender din søknad til Medievikar. Eventuelle spørsmål knyttet til stillingen og rekrutteringsprosessen rettes direkte til Linn i Medievikar, 977 69 607 (linn@medievikar.no).
Dersom du hadde jobbet i teamet deres den siste tiden, kunne du ha vært med på å bygge opp de nyeste tjenestene deres:
- Kupp, en app som viser brukerne de beste tilbudene nær deg
- Penger.no, en tjeneste som hjelper forbrukere å få en lavere rente på lån.
- Elbil-ladeappen Elton, skal gjøre elbil-hverdagen enklere for folk flest
- Sammenligningstjenestene våre innen strøm, mobilabonnement og forbrukslån, som hjelper nordmenn med å finne de beste avtalene
VGLab ser etter et teknisk produkt- og markedshode, som evner å jobbe og se helheten i markedsføring, produkt og kommersialisering. Kort og godt vil du få jobben med å sørge for at flere av disse tjenestene vokser.
Arbeidsoppgaver:
- Ende-til-ende ansvar for VG Labs kampanjer for etablerte tjenester, ubetalt og betalt, herunder både produksjon og oppsett av aktiviteter innen performance og egne kanaler
- Operativt utvikle og teste konsepter og målgrupper for tjenestene i porteføljen
- Identifisere, utvikle og samarbeide tett med utviklerne for å lansere produktforbedringer i tjenestene, basert på dine læringer
- Kravstille opp mot byrå/grafiker ved behov
- Identifisere synergier der tjenestene kan vokse gjennom integrasjoner og partnerskap i VG- og Schibsted-universet
- Etablere struktur og teknologi etter behov for å øke effekten av markedsføringen, herunder retargeting, inbound-marketing, e-postlister mm.
- Jobbe aktivt med å øke inntekten og lønnsomheten i tjenestene gjennom økte konverteringsgrader
- Stillingen vil inneholde noen administrative oppgaver, som rapportering og fakturering
Erfaring og egenskaper
Du vil legge en overordnet strategi per tjeneste, samtidig som du håndterer løpende optimalisering av performance-aktiviteter, interne integrasjoner og onboarding av nye brukere. Du jobber både strategisk og operativt i den fulle kjøpstrakten, og forstår at alt fra materiell og målgrupper til landingssider og kjernefunksjonalitet i produktet må henge sammen for å skape suksess.
Du er en do-er som snur buzzord til konkrete handlinger for å nå nye brukere, konvertere dem, beholde dem og tjene penger på dem, alltid mens du holder et øye på hvordan produktet kan forbedres basert på dine læringer. Du har en god teknisk forståelse, og har erfaring i team der utviklerne står i sentrum.
Du forstår også at alt ikke må være betalt, mye kan løses organisk, og du er opptatt av hva aktivitetene faktisk ledet til. Hvordan konverterte de? Hva gjorde brukerne fire uker etter at de konverterte? Bør vi endre landingssider og onboarding for å vokse raskere? Kan vi gjøre endringer i produktet for å vokse organisk med det vi har fra før?
Kort fortalt trenger de en tusenkunstner – som sitter med pulsen på produktet for å løfte det til nye høyder, både i brukertall og omsetning.
Du motiveres av tanken på at når det første året i jobben er over, så er det ingen som kjenner tjenestene våre bedre enn deg – og de har blitt dobbelt så store som de var da du startet.
VGLab tror du har bakgrunn som digital markedsfører, forretningsutvikling, produktutvikler eller growth-hacker, i et miljø der du jobbet tett på produktet. De ser for seg at du har fullført en bachelorgrad og har 3-5 års erfaring på området. Du kan vise til tydeligere resultater, er systematisk, analytisk, hands-on og kjenner til både best practice, metoder og triks i bransjen. Du har erfaring med generering av leads, implementasjon av teknologi og vant med å samarbeide i tverrfaglige miljøer.
Du vil samarbeide tett med markeds-, yield- og forretningsutviklingsmiljøet i VG, og rapporterer til leder for VG Lab
Om arbeidsgiveren
Mediehuset VG er en del av mediekonsernet Schibsted og leverer nyheter, underholdning og nyttestoff gjennom papiravisen, nettavisen, mobilutgaven og VG+.
I VG er mangfold nødvendig for å lykkes! Vi mener at mennesker med ulik bakgrunn og erfaring, sammen løser oppgaver på en bedre måte. Vi vil ha et arbeidsmiljø med like muligheter for folk med ulik seksuell legning, bakgrunn, nasjonalitet, alder, kjønn og for dem med en funksjonsnedsetting. Målet vårt er at VG som arbeidsplass skal representere befolkningen vi lager produkter og innhold for. Vi oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke.
Slik søker du:
Aktuelle kandidater blir kalt inn til intervju fortløpende, du oppfordres derfor til å søke snarest! Send oss din CV, og svar kort på følgende spørsmål:
- Hvordan kan din erfaring og kompetanse løse oppgaver knyttet til stillingen?
- Hva er din motivasjon for å jobbe som kommersiell produktutvikler og markedsfører hos VGLab?
Alle henvendelser og spørsmål vedrørende stillingen eller rekrutteringsprosessen rettes til Linn (epost: linn@medievikar.no)